4 strategier för marknadsföring att införa NU!

Åhh, marknadsföring…! Så mycket det finns att säga och göra. Vissa älskar det medans andra tycker att det är det absolut svåraste i företaget. Tyvärr så kommer man ju inte ifrån det. Även företag som går jättebra och “rullar på” måste hela tiden ha en uppdaterad strategi för marknadsföring. Mycket handlar dock om att få in en rutin i arbetsflödet. Ta en titt på tipsen här nere.


1. Ha en stark signatur i slutet av dina mail

Signaturen på din e-post är ett bra ställe att marknadsföra din närvaro på andra plattformar – t.ex. Facebook eller Instagram.

Men lista inte bara dina länkar utan skriv något i stil med “För att se några av mina favoritbilder och häng med bakom kulisserna, följ mig på Instagram”.

Försök låta avslappnad och personlig och ge dem en anledning att kolla in dig på andra plattformar. Om det är en potentiell kund du har kontakt med så vill du såklart låta som någon som är lätt att arbeta med och samtidigt kunna visa upp dina bästa bilder. Chansen att hen bokar dig blir mycket större.

Och den bästa delen? E-postsignaturer är gratis, och när du har konfigurerat den första gången behöver du inte någonsin göra det igen. Ganska gött va?


2. Kontakta lokala företag med samma kundgrupp som du

Detta är en guldgruva att nå ut till nya kunder och personer som kanske inte hade hittat dig annars.

Tänk först på din nisch. I det här exemplet säger vi att det är barnfotografering. Tänk nu på din idealklient.

Det är mammor och pappor, eller hur? Tänk nu på var de gillar att handla. Om du har en barnklädesbutik för barn i din stad, finns det en god chans att din idealklient och klädbutikens ideala kund är en och samma person.

Så nu när du har tänkt på var din idealklient köper kläder till sina barn, vad nu? Lämna en bunt visitkort på disken i registret?

NEJ! Absolut så kan det vara det OCKSÅ men inte bara. Viktigt är att skapa en relation med butiksägaren. Detta kräver lite engagemang och tid, men är så värt det. Chansen är då mycket större att hen rekommenderar dig till sina kunder, och du vet väl att muntliga rekommendationer är en av den bästa marknadsföringen du kan få.

Tänk också på att din samarbetspartner måste få ut något av detta. Erbjud att ha en mini-session i butiken, ta personalporträtt, skapa en “What to wear”-guide med deras kläder o.s.v.

Vara kreativ och tänk utanför boxen. Möjligheterna är nästan oändliga – se bara till att du gör saker för dem också, annars kommer leverantören att känna sig utnyttjade och kommer att ge dig den dåliga typen av muntlig reklam. Och ingen vill ha det. Ingen.


3. Be dina kunder om en recension

Ok, jag såg just dig rulla ögonen och tänka, “Jag har försökt det tidigare och ingen gör det någonsin!” Jag hatar att berätta det, men det beror antagligen på att du gör det fel.

Skicka inte bara e-post till dem och be om några fina ord. Det fungerar inte. Du vet detta eftersom du har provat det. Ge dem istället en anledning till varför de ska göra det. Berätta för dem att du skapar deras blogginlägg som de kan dela med sina vänner och familj (eftersom de kommer att vilja visa upp det när det är klart) och för att göra det mer personligt vill du lägga in några citat från dem.

Och be dem inte bara att skriva “några rader” – de vet inte var de ska börja. Var specifik och led dem till de saker du vill att dem ska säga.

Jag gör detta genom att ställa några frågor, till exempel hur de kände sig under sessionen, vad deras favoritmoment var, om det var som dem hade tänkt (varför/varför inte) o.s.v. Detta kommer att göra dem glada att skriva något eftersom de vet att det är något som deras vänner och familj kommer att se.

Du kan göra allt i ett e-postmeddelande och innan deras blogginlägg kommer ut. Jag säger alltid till kunden att jag kommer att vänta med att posta blogginlägget tills jag får svaren tillbaka, vilket vanligtvis motiverar dem att göra det ganska snabbt för de är super super glada att dela inlägget och få alla att se det.

Bloggar du inte?
Inga problem, ge dem något annat som motiverar dem att svara. En liten gåva, antingen någon extra bild från sessionen eller t.ex. en liten print. Men det kan också vara en helt annan gåva. Kanske något lyxigt godis eller leksak till barnet.


4. Lär från någon som vet vad de gör

Det är en bra idé att prova ny marknadsföringstaktik, men det kan inte vara allt du gör. Det finns vissa marknadsföringsstrategier som används om och om igen eftersom de faktiskt fungerar. Att prova olika strategier tar mycket tid och energi men även pengar. Du behöver liksom inte uppfinna hjulet varje gång.

Det finns mycket information om marknadsföring för fotograf ute. Känner du dig dessutom trygg med att ta in information på engelska så öppnar dig en helt ny värld!

Googla på t.ex. “marketing tips for photographers”, “digital marketing” eller liknande.

Blogginlägg fritt översatt från https://colorvaleactions.com/.


VI VILL VISA DINA BILDER 

Det kommer fortsatt att bli mer tips och inspiration här på bloggen och i samband med det skulle vi såklart vilja ge dig lite stjärnglans! 

Är du intresserad av att få dina bilder publicerade här på bloggen tillsammans med våra tips/inspirations-inlägg? Det kan vara från vilken typ av fotografering som helst – nyfödd, familj, kärleksporträtt, bröllop, gravid (självklart är bilder på produkter som kommer från oss också varmt välkomna) o.s.v. 

För att ansöka, gör såhär:
– Välj ut 15-30 st bilder från en fotografering som representerar dig och som du är nöjd med. Blanda gärna mellan både stående och liggande bilder. 

– Skicka bilderna till oss via t.ex. WeTransfer eller en Dropboxmapp (info@printsandboxes.se)

– Skriv gärna en kort presentation om dig och/eller den specifika fotograferingen och länkar till din hemsida samt sociala medier. Heter ditt företag något annat än vad du heter så skriv också med ditt för- och efternamn. 

– Tror vi att dina bilder passar i ett inlägg här på bloggen framöver så använder vi dem här och du får ett mail om när inlägget dyker upp :-D. 

Det finstilta:
Genom att skicka in bilder till oss så godkänner du att de får visas på Prints and Boxes blogg samt inlägg på Instagram för att uppmärksamma det. 
Det kommer stå tydligt att det är du som är fotograf och det kommer vara länkat till din hemsida och sociala medier. Bilderna kommer INTE att användas i några andra sammanhang utan särskild överenskommelse.


/Lotta, Prints and Boxes

no comments
Add a comment...

Your email is never published or shared. Required fields are marked *